Franken-Gymnasium Zülpich

Abi-Jahrgang 1995


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Englisch - Leistungskurs
bei Frau Thumann
Take the Challenge!

von Elena Kennedy, Bernd Michelfeit, Peter Bernhardt und Marc Lämmermann

Kursleiterin:

Gabriele Thumann, Außenkorrespondentin in Washington, USA

Teilnehmer:

21 11er

Klima:

heiter, mild, emotionsgebunden, spannungsgeladen, blitzartig entladend ("if you’re not able to produce something, you will have to do it at home!")

Ring! Kennste Ring? Bo-ring! Das "Ring" zog sich von nun an wie ein roter Faden durch den Kurs.

Kurstreffen:

Leberkäs und Bier, Film: "Die Gemeinschaft der gestorbenen Poeten"

Frau Thumann strengte sich wirklich an, uns reichhaltig zu bewirten. Am Schluß war immer noch was übrig; mitgebrachte Chips und Cola mußten wir (trotz zweier Thumann-Kinder) wieder mitnehmen.

Angeflämmte Decke, da Frau Thumann die Kerzen auf einem Kerzenhalter, der 30cm unter der Decke hängt, auf unsere mehrmaligen Aufforderungen endlich anzündete.

Themen:

Wayne’s Book of  Interests

Du denkst Dir "Take the challenge!" und interessierst Dich für alle Themen, die Dir Gaby vorkaut.

Immer die gleichen Fragen zu den Texten, die uns vorgelegt wurden, die jedoch trotzdem nie von uns verstanden wurden.

Klausuren:

Die üblichen 5 Fragen, Inhalt, Form und Stellungnahme, langweilen Dich schon seit jetzt zweieinhalb Jahren, aber alles ist "important for your Abitur!" (G.T.). Faire Benotung.

5 min. Pausen:

Die von uns eingeführte 5 min. Pause in Doppelstunden wurde manchmal auf 15 min. erweitert.

Austeilen von Knoppers, Schiffer geht "gekühlte Getränke"  holen (Auto­maten­pis­­se).

Hausaufgaben:

Anfangs ja, später kein Bock mehr drauf. Frau Thumann versuchte, uns den Sinn und Zweck von HA zu erklären, um uns dazu zu verleiten, diese zu machen. (Come on, that is not much! Take the challenge). Hatte aber keinen Zweck, denn wenn mal keine Klausur als Ausrede vorhanden war, haben wir trotzdem keine HA gemacht.

Thu: "Peter, where is your homework?"
PB: "I have done more or less nothing!"
Thu: "O.K., and Marc, what did you produce?"
ML: "Nothing!"
Thu: "So, Bernd, what did you write?"
BM: "...Äh,...ja...ich...ich...ich schließe mich Peter und Marc an."
Thu: "Great!!! Elena, what did you write?"
EK: "I haven’t got my homework!"

Thumann zückt ihr rotes Buch und macht HA-Striche. Anschließend geht sie rum und macht bei fast jedem Striche in ihr rotes Buch.

Engagement:

Seitens Frau Thumann konnte man einen sehr hohen Einsatz zu unserem Besten erkennen. So wollte sie anfangs die Tische in den Baracken in Hufeisenform aufstellen ("bessere Akustik"); besorgte uns auch mal vernünftige Räume und vernünftiges Material (zwar alles aus "Time").

Das Engagement, das wir zu Tage brachten, war jedoch ein ganz anderes. Frau Thumann wurde mit Kritik zugeschüttet (nicht immer berechtigt, oft aber lautstark und gemein). Kaum Unterrichtsbeteiligung unsererseits, und wenn dann bloß für ein paar Minuten.

Outlook:

Flügelschuhe (siehe Hermes); Broschen; insgesamt komisch; Pony mal glatt, mal gelockt, jedoch immer Pferdeschwanz

Unterrichtstaktik:

  • Groupwork
  • "A-pro and B-con"

Wir bekamen zwei Standpunkte zu einem Thema (A und B) über die wir diskutieren mußten. Uns wurde gesagt, ob wir für (pro) oder gegen (con) den jeweiligen Standpunkt argumentieren mußten. Wir fanden das gar nicht gut. (Wieso soll ich was befürworten, was ich nicht gut finde?) Diese Unterrichtsform wurde von uns also abgeschafft. Von da an bekamen wir fast nur noch Frontalunterricht für den wir uns jedoch auch nicht begeistern konnten. Leider haben wir es noch nicht geschafft, diese Unterrichtsform abzuschaffen.

Entstehungsgeschichte dieser Kurskritik:

"Auch noch was Apfelsaft? Wo ist dein Glas?" "Andere CD!" Wir haben uns zuerst im Silentraum den Kopf zerbrochen. Wir wollten eine "andere" Kurskritik schreiben. DAS IST ABER VERDAMMT SCHWER!

Also haben wir mindestens 7 verschiedene Anfänge gemacht. Letztendlich sammelten sich hunderte von Vorschlägen und Ideen über Wochen hinweg. Jetzt haben wir Donnerstag in den Osterferien. Peter, Etzel, Elena und Marc sitzen bei Etzel und hören Helloween, schreiben über Englisch und Prag und sind froh, alles hinter sich zu haben.

Wir finden es WICHTIG, vor allen Dingen wegen unseren jungen Lesern, mitzuteilen, daß diese Kurskritik unter keinerlei Einfluß von Alkohol oder Drogen entstanden ist.


On finding the ideal class

Don`t say that young people do no longer have ideals, that they have lost belief. Quite the opposite. There is still the ideal of a class that offers you everything for nothing, and there is strong belief that classes have to provide you with first-class entertainment.

Not surprisingly, 21 energetic students were deeply disappointed when they learned that the entertainment class they had booked was a strange mixture of literature, history, political and social science, not to mention all the other rather obscure fields of knowledge some people consider as important - and everything in a foreign language. There were the resolute ones willing to take the challenge realizing at times that it was not so bad after all. And there were those who could not master their disappointment and just refused to take active part in class. But they had not lost hope: Week after week they continued their pilgrimage in search of a good show.

The master of the performance (in former times called "teacher", now reluctant to call himself "showmaster") began to realize that there was some kind of misunderstanding. As he was one of the old-fashioned kind, it took him a while to see what afterwards seemed quite obvious: His audience was not ready for his show yet, not ready for participation and commitment, but still deeply involved in the struggle to find out what they were interested in - a very difficult question indeed. Watching this struggle, the master showed a lot of understanding, although at times, he wondered whether they would ever be able to find an answer. For the students it was tough that there was little choice, no button to press to get to the next channel and watch another show. So the sympathetic master tried hard to think of variety and entertainment and even invented new words for old things, like "Knoppers" for "Locher" - which made everybody happy. He did not even hesitate to sing nursery rhymes - don`t you find happiness in simple things?

So there were moments of mutual understanding and agreement, no doubt, especially on the point that people favour different fields of interest. Whether they solved or will solve  the crucial question of what is worth to be interested in? Who knows? Will they ever find the ideal class? (Or should I say "show"?) Let`s wish them good luck.

by Gesine Tarantula


How to blow up your homework!

source: "Ethnic Groups and Minorities"
question: How does the writer inform his readers about the subject?

The author provides insight into the subject by giving an example of a school history project which is done by Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town in New York State. In this project Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town in New York State, was asked to count the different ethnic groups from which she is descended. Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town in New York State, draws distinctions between nationality groups, racial groups and religious groups. The author refrains from giving any personal statements, but Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town in New York State, does so on this behalf.

Furthermore the author accords to the 1980 census, about one quarter of Americans trace their dominant ancestry to Great Britain. He draws a parallel from this fact to the example of Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town in New York State. This leads the reader to understand the example of Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town in New York State, in a wider sense. The analysis of Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town in New York State, deepens the understanding of the author’s thesis.

Apart from the example of Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town in New York State, the author refers to a historical analysis of the United States’ different ethnic groups.

The author’s closer examination of the expression" ethnic group" exposes differences between people.


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